Stap voor stap naar gemeenschap toe (voor vrouwen met dyspareunie en vaginisme)

 

Vrijheid om telkens weer te kunnen kiezen

Gemeenschap kan een prettige vorm van seksueel contact zijn. Partners kunnen er voor kiezen om een seksuele relatie te hebben waarin deze vorm van seks een belangrijke plaats inneemt. Ze kunnen er echter evengoed voor kiezen om gemeenschap in hun relatie geen plaats te geven maar op andere manieren van seksueel contact te genieten.

Gemeenschap hoeft niet bij iedere vrijpartij regel te zijn. Het zou ideaal zijn wanneer beide partners zich telkens wanneer ze verlangen naar opwinding en seks, zich volledig vrij zouden voelen om te kiezen voor vrij-vormen die hen op dat ogenblik aantrekken. De ene keer hebben ze wel zin in gemeenschap, de andere keer niet. De ene keer willen ze een lange vrijpartij, de andere keer een “stiekem vluggertje”. De ene keer is klaarkomen van wezenlijk belang, de andere keer is een gevoel van opwinding voldoende.

 

Stap voor stap

Hieronder wordt een stappenplan gepresenteerd. Dit plan is bedoeld om het mogelijk te maken om in kleine stapjes samen met je partner naar gemeenschap toe te werken. Dit penis-in-vagina contact kan in het verleden telkens geleid hebben tot spanning en angst. In het stappenplan wordt deze angst controleerbaar gehouden.

 

Wie bepaalt?

De partner voor wie het komen tot gemeenschap het moeilijkste is, of voor wie een probleem tijdens de gemeenschap bestaat, is degene die in iedere fase bepaalt na hoeveel keer oefenen jullie de overstap naar de volgende fase maakt. Zoals dat ook geldt bij andere activiteiten die samenwerking vragen van partners, kun je voor een prettig verloop het tempo het beste laten afhangen van de langzaamste partner. Denk maar aan een ontspannen wandeling of een productie proces waarin ieder voortbouwt op het werk van een voorganger.

 

Volg de stappen één voor één

De stappen die hierna beschreven zijn, moet je altijd met z’n tweeën doen. Elke stap wordt afzonderlijk beschreven. Herhaal elke stap een paar keer voordat je overgaat naar de volgende stap. Bespreek samen of je toe bent aan een volgende stap. Dat kan na twee keer oefenen zijn, maar het kan ook zijn dat je meerdere keren nodig hebt. Gebruik ook bij deze oefeningen ruim glijmiddel.

 

Zorg voor een fijne afsluiting van het oefenen

Het is van belang iedere oefening af te sluiten met iets wat jullie beiden plezierig /prettig vinden. Zorg voor een positieve afsluiting. Het kan zijn dat je alleen een tijdje tegen elkaar aan wilt blijven liggen en elkaar zachtjes wilt strelen. Misschien ben je meer in de stemming om gezellig te kletsen over de dingen die je die dag hebt meegemaakt. Of je bent na even uitrusten in voor een stevige wandeling in het park, met je partner. Afwisseling is prima. Het belangrijkste is dat je niet op een vervelende manier uit elkaar gaat. Wanneer je iets nieuws probeert met je partner dan kan het in het begin onwennig aanvoelen. Wanneer jullie zoiets nieuws en onwennigs samen hebben geoefend dan kan het geruststellend zijn om na deze oefening samen nog iets leuks te gaan doen.

 

 

Stap een

Voor deze en alle volgende stappen moet je met zijn tweeën zijn. Als man ga je (in principe) op je rug liggen. Tijdens deze oefening kun je je partner goed zien, oogcontact houden, en haar met je handen strelen en vasthouden zoals jullie dat beiden prettig vinden. Als vrouw neem je een positie in met je gezicht naar je partner gericht. Je gaat over je partner heen zitten, zodat je vagina zich boven zijn (stijve) penis bevindt. Je kunt dat doen terwijl je over hem heen hurkt, of terwijl je geknield zit terwijl je onderbenen zich aan weerskanten tegen zijn heupen bevinden. Je laat je heupen langzaam zakken totdat je vagina zijn penis raakt. Eventueel richt je zijn penis met je hand. Je laat het penis-vagina contact zo even voortduren, bijvoorbeeld een halve minuut. Je doet geen enkele poging om zijn penis in je vagina te laten gaan. De eerste keren maak je bij dit penis-vagina contact geen bewegingen, maar let je alleen op je gewaarwordingen.

 

Stap twee

Na enkele keren stap 1 op deze manier gedaan te hebben, kun je tijdens het penis-vagina contact wrijvende bewegingen maken. Doe dit beurtelings. Als vrouw beweeg je je onderlichaam terwijl je zijn penis vasthoudt. Je kunt de eikel zacht langs de binnenste en buitenste (schaam) lippen laten glijden. Als man kun je datzelfde doen, terwijl je je partner haar heupen in deze positie stilhoudt. Na enkele minuten stop je met het penis – vagina –contact. Of ga je door met de volgende stap.Als je merkt dat het bovenop zitten voor jou niet prettig is, kun je deze stap ook zetten terwijl je op je  rug op een zachte ondergrond ligt, bijvoorbeeld met een kussen onder je rug. Je kunt met je hand de penis van je partner omvatten, zodat je controle hebt over het aanraken door de penis van de ingang van je vagina. Ook kun je met je andere hand zijn heupen vasthouden en zo de druk op je vagina bij sturen. Op deze manier kun je de situatie zoveel mogelijk in de hand houden en veilig maken.

 

Stap drie

In dezelfde lichaamshouding leid je als vrouw met je hand de stijve penis van je partner een stukje naar binnen in je vagina, zodat zijn eikel binnenin is. Je doet dit door je heupen een stukje te laten zakken als je vagina contact maakt met zijn penis. Wanneer je de eikel van de penis hebt ingebracht houd je vervolgens allebei stil. Laat dit contact zo even bestaan terwijl je goed let op je gewaarwordingen. Na bijvoorbeeld een halve minuut ga je omhoog, zodat zijn penis uit je vagina glijdt. Als jullie deze oefening enkele keren gedaan hebben dan kun je eerst afwisselend en later tegelijkertijd bewegingen gaan maken met de heupen. Doe dit niet langer dan een a twee minuten, en stop dan met het penis-vagina contact. Sluit deze oefening af door samen iets te doen waar jullie je beide prettig bij voelen.

 

Stap vier

Kies die positie die voor jou makkelijk is. Tijdens deze stap verleng je de duur van het bewegen tijdens het penis-vagina-contact, eventueel als je dat wilt totdat een van jullie beiden of allebei klaarkomt. Maak de ander wel duidelijk dat je verder wilt gaan op welke wijze. Vanaf nu kun je stapsgewijs gaan oefenen met andere houdingen en op zoek naar gevoelens van plezier, genot en opwinding.

 

Bron: Van Lankveld J., ter Kuile M., Leusink P.(2010). Seksuele Disfuncties, diagnostiek en behandeling. Houten: Bohn Stafleu Loghum.