Je partner betrekken bij het binnengaan in je vagina

 (voor vrouwen met pijnklachten bij de gemeenschap)

 

Deze oefening kan een vervolg zijn op de oefening “je angst verminderen voor het naar binnengaan in je vagina” Het is niet vereist dat je seksueel opgewonden bent, maar het is ook belangrijk om de oefening een keer te doen als dat wel zo is. Gebruik altijd bij elke stap ruim glijmiddel om het naar binnengaan te vergemakkelijken

 

Stap een

Vraag je partner om voorzichtig je buitenste en binnenste (schaam)lippen aan te

raken en te strelen. Als je vagina vochtig genoeg is kan hij [1] verder gaan met aanraken van het gebied direct rond de ingang van je vagina. Met een glijmiddel kan hij

ervoor zorgen dat het niet gaat schuren en pijn doen bij langer aanraken. Als je je voldoende vertrouwd voelt, en dat hoeft zeker niet meteen de eerste keer dat je oefent zo te zijn, kan je hem vragen verder te gaan met stap twee.

 

Stap twee

Je partner maakt zijn vinger goed vochtig met glijmiddel. Jij houdt je hand op zijn hand en kunt daarmee bepalen hoeveel druk je partner met zijn hand uitoefent. Hij brengt het topje van zijn vinger naar binnen. Geef met je vaginaspieren wat tegendruk door je voor te stellen dat je perst met plassen. 1 centimeter naar binnen is voor de eerste keer voldoende. Laat zijn vinger stil in die positie blijven, tenminste een halve minuut lang. Let goed op wat je voelt. Vertel dit aan je partner terwijl je oefent. Als het goed gaat kun je dit uitbreiden tot een minuut.

 

Stap drie

Hou zijn hand vast als hij met zijn goed vochtige en gladde vingertop in je vagina gaat. Laat hem niet verder gaan dan tot aan het eerste kootje van zijn vinger. Als je vaginaspieren samentrekken laat je hem zijn vinger stilhouden en concentreer je je op de gewaarwordingen in je vagina. Gun je spieren de tijd om zich weer te ontspannen. Trek vervolgens met opzet je spieren samen en ontspan ze daarna weer. Je partner kan dit ook aan zijn vinger voelen. Herhaal deze stap enkele keren voor je verder gaat met stap vier.

 

Stap vier 

Terwijl je zelf de hand van je partner stuurt en stopt vraag je hem om verder met zijn vinger in je vagina te gaan, telkens zover als je lichaamsreactie dat toelaat. Op het moment dat je je spieren voelt samentrekken zorg je dat hij niet verder met zijn vinger naar binnen gaat. Ook nu weer laat je hem zijn vinger stil in die positie houden en ontspan je je spieren. Enkele malen aanspannen en weer loslaten is voldoende om de oefening te beëindigen.

 

Stap vijf

Als je kunt toelaten dat je partner zijn vinger helemaal in je vagina brengt, vraag je hem om voorzichtig met die vinger te bewegen. Hij kan zijn vinger een beetje in en uit bewegen. Ook voorzichtige ronddraaiende bewegingen kun je hem laten maken. Terwijl hij zo beweegt, span en ontspan je je vaginaspieren om zijn vinger. Als je je vertrouwd voelt, kun je zijn hand even loslaten.

 

Stap zes

Herhaal de stappen 2 tot en met 5, terwijl je meer seksueel opgewonden bent. Let op het verschil met eerdere keren dat je dit deed. Gaat het gemakkelijker als je opgewonden bent?

 

Stap zeven

Herhaal de stappen twee tot en met zes met twee vingers van je partner. Ook nu begint hij weer voorzichtig met het topje van zijn vingers, terwijl jij je hand op zijn hand houdt om hem te kunnen stoppen op het moment dat je dat wilt. Als je je voldoende vertrouwd voelt met twee/drie vingers van je partner in je vagina en eventueel ook al wat opwinding kunt toelaten dan kan je samen met je partner met de oefening “stap voor stap naar de gemeenschap toe” beginnen. 

 

Bron: Van Lankveld J., ter Kuile M., Leusink P.(2010). Seksuele Disfuncties, diagnostiek en behandeling. Houten: Bohn Stafleu Loghum.



[1] Hij kan ook gelezen worden als zij